کد مطلب:188930 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:244

شب قدر کدام شب است
در فضیلت لیلة القدر سخن بسیار است و در این نكته كه لیلة القدر كدامین شب از شب های ماه رمضان است، سؤالی است كه جواب آن آسان نیست. زیرا بر عموم مردم شب قدر نامشخص است. تنها همین مقدار معلوم است كه شب قدر در میان شب های ماه رمضان است. گرچه ممكن است پیروان راستین عترت به آن درجه ای از منزلت بار یابند كه بتوانند شب قدر را تشخیص دهند. لیكن در این راستا نكته دیگری نیز معلوم است و آن این كه شب قدر بر عترت آل رسول صلی الله علیه و آله و سلم پوشیده نیست.

عترت آگاه به این حقیقت می باشد و می داند شب قدر كدام شب است. زیرا آن شب كه شب فرود فرشتگان بر عترت است بر آنان پوشیده نمی تواند باشد. چگونه ممكن است شب قدر كه در آن شب امام همام محل آمد و رفت فرشتگان است، بر وی پوشیده باشد؟! شب قدر شب فرود آمدن فرشتگان و بلند مرتبه ترین فرشته كه فرشته دانش باشد، می باشد، تنزل الملائكه و الروح فیها [1] این نزول فرشتگان به امام معصوم در هر زمان می باشد. فرشتگان كه معارف و دانش و مقدرات یك سال را در اختیار دارند، بر امام معصوم در هر زمان نازل می شوند و آنان را از دانش های غیبی بهره مند می سازند.



[ صفحه 58]



اینك باقر العلوم علیه السلام از این حقیقت این گونه پرده بر می دارد و این موضوع را این گونه شفاف می سازد، می فرماید: شب قدر بر ما پوشیده نیست. در آن شب فرشتگان بر ما نازل می شوند و به گرد ما طواف می دهند. یا ابا الهذیل انه لا یخفی علینا لیلة القدر ان الملائكة یطیفون بنا فیها [2] چه فضیلتی برتر از این كه فرد جایگاه رفت و آمد فرشتگان است. چه فضیلتی برتر از این كه «روح» زعیم و برترین فرشته ی دانش بر وی نازل شود. آن هم نه تنها فرشتگان در برابر آنان متواضع باشند، بلكه به دور آنان طواف دهند! این چه مقام و منزلتی است كه عترت بدان بار یافته است، كه قبله گاه فرشتگان قرار می گیرند. و این چه فضیلت برتر است كه نصیب عترت می شود؟! [3] .


[1] قدر، 4.

[2] كشف الغمه، ج 2، ص 352، المحجة البيضاء، ج 4، ص 248.

[3] براي مؤلف كشف الغمه، جناب محقق ابوالفتح اربلي، همين فضيلت بس كه چنين روايتي را در فضيلت اهل بيت نگاشته. اگر كشف الغمه نداشت جز همين يك روايت را در فضيلت، اهل بيت (عليهم السلام) براي بالندگي و سعادت وي كفايت مي نمود.